Scurt istoric privind evidenţa persoanelor

In România, evidența persoanelor a luat ființă în anul 1949, prin înscrierea în evidență a tuturor locuitorilor țării și eliberarea actelor de identitate tuturor românilor care au împlinit vârsta de 14 ani.

Înscrierea în evidența persoanelor s-a realizat prin întocmirea unor fișe personale care au constituit evidenta locala si centrală, datele înscrise în aceste fișe fiind actualizate, in sistem manual, ca urmare a modificărilor intervenite in statutul civil al cetățenilor, in cazul schimbării domiciliului ori al eliberării unui nou act de identitate.

In anul 1990, s-a impus ca o necesitate modernizarea evidenței persoanelor, astfel încât a fost reglementată și s-a realizat, prin preluarea in sistem informatic a datelor existente in fișele de evidență locală manuală, înființarea Registrului Național de Evidență a Persoanelor ca principală parte componentă a Sistemului Naţional Informatic de Evidență a Populației.

 

Registrul Naţional de Evidență a Persoanelor reprezintă ansamblul datelor cu caracter personal ale cetățenilor români rezultate in urma procesării automate, într-o concepție unitară, în scopul cunoașterii numărului, structurii și mișcării populației pe teritoriul țării. Acesta funcționează în sistem deschis servind ca suport unic pentru furnizarea de date, în condițiile legii, pentru toate sistemele informatice care prelucrează date nominale privind persoana fizică.

Cele doua sisteme, manual și informatic, au funcționat în paralel, până în anul 2000, când evidența manuală a devenit o arhivă activă, pentru istoricul datelor cetățenilor români.

Evidența cetățenilor români are drept scop, pe de o parte, cunoașterea populației și a mișcării acesteia pe localități, iar pe de altă parte, comunicarea de date și informații, în temeiul legii.

Ținerea evidenței persoanelor prezintă o deosebită importanță pentru statul român, în sensul cunoașterii si individualizării tuturor cetățenilor țării, de la data nașterii, al desfășurării corespunzătoare a multiplelor raporturi dintre instituțiile statului și cetățeni, în realizarea drepturilor si obligațiilor ce revin atât unora, cât și altora, pentru monitorizarea mișcării populației pe teritoriul țării si, nu în ultimul rând, pentru a veni în sprijinul structurilor Ministerului Afacerilor Interne care desfășoară activități în scopul prevenirii si combaterii infracțiunilor, precum și al instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, siguranței naționale, ordinii și liniștii publice și justiției.

Totodată, evidența persoanelor și actele de identitate servesc cetățenilor pentru a face dovada identității, cetățeniei române, a adresei de domiciliu si a celei de reședință, necesare la valorificarea drepturilor si obligațiilor prevăzute în Constituție, facilitează variatele raporturi juridice între persoanele fizice si oferă informațiile necesare pentru a fi identificați membri de familie, alte rude sau persoane despre care nu se cunosc date de ani de zile.

 

Evidența cetățenilor români cu domiciliul în țară se ține după principiul locului de domiciliu al acestora, iar al cetățenilor români cu domiciliul în străinătate după principiul ultimului domiciliu avut în țară și după reședința declarată în România.

Ținerea în actualitate a evidenței persoanelor și eliberarea actelor de identitate precum și a altor documente în sistem de ghișeu unic sunt realizate de către serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor, care funcționează, din aprilie 2005, în subordinea consiliilor locale municipale, ale sectoarelor mun. București, orășenești și comunale, după caz, și a consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al municipiului București.

La nivel național, Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne este abilitată prin lege de a sprijini, îndruma, coordona și controla din punct de vedere metodologic activitatea tuturor serviciilor publice comunitare teritoriale de evidență a persoanelor, de a lua măsuri pentru îmbunătățirea activităților ce intră în sfera sa de competență și de a da dispoziții pe linia muncii specifice.

Atât activitatea Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor, cât și cea a serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor are în vedere crearea și respectarea cadrului legal privind ținerea evidenței persoanelor și eliberarea, în sistem de ghișeu unic, a certificatelor de stare civilă, a actelor de identitate, a paşapoartelor, a permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare, precum şi prestarea unor servicii de calitate şi în condiţii civilizate cetăţenilor.

 

Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor al Județului Arad  s-a înființat ca instituție publică de interes județean, cu personalitate juridică, în subordinea Consiliului Județean Arad,  începând cu data de 01.04.2005, prin Hotărârea Consiliului Județean Arad nr. 180 din 21.12.2004, în conformitate cu prevederile O.G. nr. 84/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 372/2002, cu modificările și completările ulterioare, și ale H.G nr. 2104/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind criteriile de dimensionare a numărului de funcții din aparatul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor, constituirea patrimoniului și managementul resurselor umane, financiare și materiale, cu modificările și completările ulterioare.

Instituția a fost înființată prin reorganizarea Serviciului de Stare Civilă din aparatul propriu al Consiliului Județean Arad, precum și a Biroului de Evidență a Populației din cadrul Serviciului Județean de Evidență Informatizată a Persoanei din structura Ministerului Administrației și Internelor.

 

Începând cu data de 23.02.2007, prin Hotărârea nr. 56 din 23.02.2007 a Consiliului Județean Arad, Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor al Județului Arad și-a schimbat denumirea în  Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Arad.

 

Iniţial, în structura organizatorică a Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Arad au fost prevăzute 41 de posturi (38 funcţii publice şi 3 posturi în regim contractual).

Începând cu data de 01.04.2007, în structura organizatorică a Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Arad s-au produs modificări, cu încadrarea în numărul de posturi  aprobat, prin înfiinţarea Compartimentului Achiziţii Publice, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.

În vederea respectării prevederilor art. III din O.U.G. nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii  nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri financiare, prin Hotărârea nr. 215 din 09.08.2010 a Consiliului Judeţean Arad, organigrama şi statul de funcţii ale Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Arad au suferit modificări prin reducerea numărului total de posturi de la 41 la 30 de posturi  la data de 31.12.2009; respectiv 31 de posturi care reprezintă numărul de posturi comunicat de Instituţia Prefectului – Judeţul Arad.

Modificarea structurii organizatorice, prin reducerea numărului de posturi, a constat în desfiinţarea Biroului Informatic şi înfiinţarea Compartimentului Informatic, respectiv transformarea funcţiei publice de conducere de şef birou în funcţia publică de execuţie de consilier şi mutarea definitivă a unor funcţionari publici în cadrul altor structuri interne.

De asemenea, s-a desfiinţat Compartimentul Asigurare Tehnico – Materială, cu repartizarea unui post din cadrul acestui compartiment la Compartimentul Juridic Contencios şi Secretariat, a cărui denumire s-a modificat în Compartimentul Relaţii Publice şi Secretariat.  

În urma acestor modificări, precum şi a modificărilor ulterioare produse şi aprobate prin hotărâri ale Consiliului Judeţean Arad, începând cu data de 01.07.2024, urmare a punerii în aplicare a prevederilor Legii nr. 296/2023 structura organizatorică și statul de funcții al direcției au suferit noi modificări prin reducerea numărului funcțiilor de conducere, de la 3 funcții de conducere – 1 director executiv și 2 șefi de servicii, la 2 funcții de conducere – 1 director executiv și 1 director executiv adjunct. Structura organizatorică a Direcției Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Arad, aprobată prin hotărârea Consiliului Județean Arad nr. 207/27.06.2024, cuprinde un număr total de 31 de posturi (30 funcţii publice şi un post în regim contractual), respectiv:

  1. Conducere – 2
  2. Compartimentul Evidenţa Persoanelor – 9
  3. Compartimentul Stare Civilă – 9
  4. Compartimentul Relaţii Publice – 4
  5. Compartimentul Informatic – 2
  6. Compartimentul Financiar – Contabilitate – 2
  7. Compartimentul Achiziţii Publice – 1
  8. Compartimentul Resurse Umane – 2